2. lokakuuta 2012

Kaikki ei ole sitä miltä näyttää

Eilen ilottelin Juhani Ahon kanssa, tänään odotti paluu arkeen. (Kurkku kipeänä ja pientä flunssanpoikasta ilmoilla, miksi hauskanpidosta saa aina rangaistuksen?)

Syy eiliselle, hieman erivapauksia ottaneelle kirjoitukselleni oli kirjablogistien flashmob plagiointia vastaan, josta Morre kirjoitti napakasti. Mukana oli parisenkymmentä kirjablogia ja useita eri kotimaisia ja ulkomaisia klassikoita sekä muita koulu- ja opiskelutyössä paljon lue(te)ttuja kirjoja. Minun blogistani haetaan useimmiten Maria Peuran upeaa ja kamalaa On rakkautes ääretön -kirjaa hakusanoilla kirjan nimi + juoni jne. Lukekaa se kirja itse, naperot ja isommatkin ihmiset.

Tempaus sai mukavasti mediahuomiotakin, esimerkiksi Cityssä ja Hesarissa. Meikäläisen blogille tämä oli aikamoinen yleisöryntäys, kuten statistiikkakin kertoo:



Yleensä liikutaan alle sadassa sivunkatselussa per päivä, eilen niitä kertyi 613. Moi vaan kaikille! Tulkaa uudestaankin!

Mieltään tästä proggiksesta ei liene syytä pahoittaa: tarkoitus ei tietenkään ole ollut ivata kirjoja/kirjailijoita/opettajia, vaan näpäyttää julkisesti plagiointia ja muuta riman ali menemistä. Ollessani sijaisena pari viikkoa sitten kuuntelin teinien pitämiä esitelmiä, joista osan sisältö oli plagioitu niin suoraan netistä, etteivät muutamat sankarit olleet edes vaivautuneet lukemaan "omia" tuotoksiaan läpi ennen esittelyä, eivätkä siten osanneet sanoa, mitä olivat milläkin ilmauksella "tarkoittaneet". (Vinkki: poista edes ne sanat, joiden merkitystä et itse ymmärrä.)

Tässä yhteydessä voin paljastaa, etten ole oikeasti koskaan edes lukenut Juhani Ahon Rautatietä, vaan koko kuvaelma on päähenkilöpariskuntaa ja Iisalmesta lähtemistä lukuun ottamatta hatusta vedetty. Pitänee lukea alkuperäinenkin, kiinnostavasta klassikosta kun on kyse. (Ja herkästä naiskuvaajasta, heh.) (Harmi, ettei sitä kuvitteellista jatko-osaa, Moottoritietä, koskaan julkaistu, mutta ensi kerralla kuunnellessani Pelle Miljoonan Moottoritie on kuuma -biisiä, muistelen lämmöllä Juhani Ahoa!)

On törkeää varastaa muilta, oli se sitten aineetonta tai aineellista tavaraa. On törkeää yrittää huijata, on yksinkertaisen typerää vetää lekkeriksi. Aina ei tietenkään tarvitse (edes koulutehtävissä) (ja tämän sanoo kohta valmistuva opettajatarihminen!!) vetää kovat piipussa, ei sellaista jaksa. Mutta tekijänoikeusrikkomukset, huijaaminen, valehtelu ja kusettaminen ovat suoraan berberistä. Usein voi selvitä jopa kirjan selailulla, ihan tosi. Minäkin kirjoitin joskus lukiossa ihan jonkun kasipuolen arvoisen esseen Tuntemattomasta sotilaasta, vaikka luin kirjasta 20 ekaa ja 20 vikaa sivua, loput selailin koetta edeltävänä yönä. (Tuli kiire. Oli muuta elämää. Tiedättehän.) Ja ihan hyvä ihminen minusta kai tuli. Mutta ainakaan en plagioinut. Mitään.

Kiitokset blogikollegoille aivan erinomaisista juonikuvauksista ja kaikille kommentteja jättäneille sekä juttuni lukeneille. Hauskaa, että aihe kiinnostaa edes sen verran, että tulee klikattua linkkiä. Jatketaan!

Tässä vielä linkkilista osallistuneista blogeista ja bloggauksista, olkaa hyvät:


Aho Juhani: Rautatie
Austen Jane: Ylpeys ja ennakkoluulo
Canth, Minna: Anna-Liisa
Canth, Minna: Työmiehen vaimo
Doyle, Arthur Conan: Baskervillen koira
Fitzgerald, F. Scott: Kultahattu
Frank, Anne: Nuoren tytön päiväkirja
Haanpää, Pentti: Noitaympyrä
Härkönen, Anna-Leena: Häräntappoase
Kianto, Ilmari: Punainen viiva
Kivi, Aleksis: Seitsemän veljestä
Meyer, Stephenie: Houkutus
Mitchell, Margaret: Tuulen viemää
Niemi, Mikael: Aivot pellolle
Orwell, George: Eläinten vallankumous
Rimminen, Mikko: Pussikaljaromaani
Salinger J.D.: Sieppari ruispellossa
Shakespeare, William: Romeo ja Julia
Steinbeck, John: Hiiriä ja ihmisiä
Waltari, Mika: Tanssi yli hautojen

14 kommenttia:

  1. Tempaus oli virkistävä, ajatuksia herättävä ja osallistuneiden bloggareiden keskuudessa varmasti myös viihdyttävä, sen verran hauskaa huttua oli jokaisen päästä pulpahdellut :D Harmi tosiaan, jos joku ymmärsi alkuperäisen pointin väärin, tässähän ennemminkin ollaan pahoillaan ylimääräistä työtä saavien opettajien puolesta kuin aliarvioitaisiin kenenkään kykyjä huomata oppilaiden sutkeja plagiointeja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauskaa oli ja oma esseenkirjoitus vaikeutui huomattavasti, kun olisi tehnyt siihenkin panna vain omiaan ;)

      Niinpä, minustakin on ikävää, että joku on pahoittanut mielensä aivan turhanpäiten. Mutta ainahan ei voi kaikkia miellyttää, eikä tuotoksensa vapaaksi päästettyään sen tulkintaan enää vaikuttaa.

      Poista
  2. Minulla kesti jonkin aikaa tajuta, mistä on kysymys. Ihmettelin kovasti eräiden vanhojen kirjojen yhtäkkistä suosiota. Jos niissä oli ollut muutama sata lukijaa ennen, nyt luvut nousivat viikossa tuhanteen. En muista ulkoa kirjoja, enkä osaa tämän googlen hemmetin 'uudistuksen' jälkeen löytää kirjatilastoja eli paljonko mitäkin kirjaa on luettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, nyt taitaa olla juuri koeviikot/jakson vaihtumiset monessa koulussa meneillään ja kirjallisia töitä palautellaan... Sinulla on niin paljon materiaalia blogissasi, että olisi tosiaan kiva tietää, mitkä kaikki sieltä selkeimmin nousevat koulutehtävähaussa. Vaikka eihän se ole kiveen hakattua: tietenkin juoniselostuksia voidaan hakea myös uteliaisuudesta.

      Poista
  3. Minäkin ainakin äidinkielen opettajana olin riemuissani tästä tempauksesta. Hienoa! Olen hihitellyt arvioille eilisestä asti ja suorastaan toivon, että joku oppilas yrittäisi palauttaa höpöarvioinnin oikeana työnä. Sitä paitsi tämän avulla voi mielestäni myös mainiosti opettaa lähdekritiikkiä oppilaille.

    Tuosta kirjojen selailusta olen muuten (yllättävää kyllä) ihan samaa mieltä. Sehän osoittaa vain erinomaista lukutaitoa, jos pystyy selailemalla kirjasta löytämään olennaisen. Teen niin itsekin, jos en ole lukenut oppilaan esittelemää kirjaa. Harvoin jaksan sen oikeasti lukea juuri siihen tilanteeseen läpi, kun esseitä tarkastan, mutta joskus pitää selailla, että onko tämä nyt ymmärretty oikein, vai katsottu vaan elokuva - plagioinnin lisäksi suosittu tapa yrittää selvitä kirjaesitelmistä. Ikävä kyllä ne elokuvat ja kirjatkin eroavat usein sen verran, että noheva opettaja senkin saattaa huomata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sai kyllä aika makeat naurut eilen niin teksteistä kuin kommenteistakin. Olisi kyllä hauskaa tietää, millaisia ajatuksia oppilailla herää, jos heidät pannaan vaikka vertailemaan jotain näistä feikkiarvioista ja jotain vastaavaa oikeaa, kirjablogista löytyvää arviota. Huomaavatko irrottelun, tyylin muutokset, juonen kuvaamisen erilaisuuden?

      Toki itse aina kannatan koko kirjan lukemista, jos sen on lukeakseen, mutta aika monet tentit on tullut selätettyä selailutekniikalla, joten mitään puhtaita pulmusia ei tässä olla. ;) Mutta plagioinnin sijaan on yksinkertaisesti vain keksittävä jotain muuta.

      Se on muuten harmi kun opettajatkin tajuaa jotain. Saattaa ärsyttää/hämmentää oppilaita ainakin silloin tällöin. ;)

      Poista
  4. Kiitos mainiosta tiivistyksestä, S! Tapahtuma oli riemukas ja on mukavaa, että se taisi kuitenkin herättää enemmän positiivista kuin negatiivista kiinnostusta.

    Ihan samaa mieltä, että aina ei voi tai jaksa tai kykene. Mutta sitten joku muu keino kuin plagiointi, vaikka se selailu tai hyvänen aika edes sen elokuvan katsominen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Hauskaa oli!

      Ja sehän se. Jokin laillisempi keino on vain keksittävä. Ja sitä pohdiskellessa olisikin varmaan jo ehtinyt tehdä homman ihan sillä vaaditulla tavalla...

      Poista
  5. Hihittelin minäkin eilen Rautatie-versiollesi! Se on MAINIO! Ensin istahdin lukemaan ihan perinteistä arviota, kunnes pientä epäuskoa alkoi olla ilmassa - ja sitten muistin päivän tempauksen:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, hyvä että oli hupia. Myös version kirjoittaminen oli äärimmäisen hauskaa!

      Poista
  6. Kyllä, tämä oli hauskaa ja virkistävää muutenkin! Kaiken kaikkiaan on hyvä, että puhutaan oppimisesta, opiskelusta, koulutehtävistä, plagioinnista. Hieno kooste eilisestä ja ansiokasta pohdintaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, olennaisia teemoja, joita ei kai liiaksi voi pyöritellä. Kiitos kehuista, tästä riittäisi lisääkin ammennettavaa!

      Poista
  7. Hei! Minua kiinnostaisi tietää, oletko mahdollisesti saanut minkäänlaista palautetta opettajilta, jotka ovat vastaanottaneet ko. analyysin kaltaisia esseitä oppilailtaan? Erinomainen tempaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Minun korviini ei ole kuulunut nimenomaisesti tätä omaa Rautatietäni koskevia "narautuksia", mutta ilmeisesti ainakin Kirsin Kirjanurkan Noitaympyrää on koetettu palauttaa sellaisenaan jonkun omana koulutyönä.

      Rautatie on suosituimpien googlauksien joukossa blogini tilastoissa joka kuukausi, eli jännityksellä odotan, josko se joskus napsahtaisi... ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi!