30. syyskuuta 2013
Leena Parkkinen: Sinun jälkeesi, Max
Leena Parkkinen: Sinun jälkeesi, Max
Kansi: Jussi Karjalainen
Teos 2009
312 s.
Kirjakauppaostos.
Tulkaa katsomaan friikkisirkusta!
Parrakasta naista, tiikerinkesyttäjää, apinoita, hevosia!
Akrobatiaa, päästä varpaisiin tatuoitua tyttöä, kääpiöitä, elävää tykinkuulaa!
Tulkaa katsomaan tanssivia siamilaisia kaksosia, tulkaa katsomaan Isaacia ja Maxia!
Isaac ja Max syntyvät Saksassa valokuvaajan ja myyjättären esikoisina samaan aikaan 1900-luvun kanssa. Syntyessään veljekset ovat repiä äitinsä kirjaimellisesti halki, sillä he ovat kyljestä kiinni toisissaan. Lasten ulkomuoto on vanhemmille järkytys, ja heidät lähetetään pian maalle tädin ja isoisän hoteisiin, pois porvarillisen nousukkuuden ja puhtaan sukulinjan jaloista.
Maxista ja Isaacista tulee hieman vartuttuaan sirkuslaisia. He kiertävät Eurooppaa eri tirehtöörien alaisuudessa, tutustuvat kaikkiin niihin, joita muut eivät halua tuntea kuin mainosjulisteista ja sermien takaa. Heidän tiensä kulkee asuntovaunuista bordelleihin, lutikkaisista hotellihuoneista huviloihin. Veljekset päätyvät myös kieltolain aikaiseen Helsinkiin, jossa he kohtaavat salaperäisen, jatkuvasti tarinoivan Iriksen, venäläisemigrantin ja seurapiirivaimon.
Leena Parkkisen Sinun jälkeesi, Max on upea kirja. Olen viikon sisään lukenut niin hyvää kotimaista kirjallisuutta, että se saa minut hämmennyksiin. Viikonloppuna loppuun saamani Kätilö vaikutti syvästi ja syvältä, ja Sinun jälkeesi, Max ihastuttaa yhtä lailla.
Parkkisen tarinaan tempautuu ensimmäiseltä sivulta alkaen. Kertojana toimiva Isaac alkaa kuroa auki tarinaa, joka on epätyypillisyydessään monin tavoin samaistuttava. Veljekset elävät koko ajan yhdessä, ja koska he ovat kokeneet yhdessä niin paljon, aina ei tarvita sanoja. Verenkiertokin on osin yhteinen. Ja maksa, jota Max juo pilalle niin nopeasti kuin ehtii.
Kirjan vire on vahvasti melankolinen, vaikka se leikittelee monilla herkullisilla stereotypioilla ja roiseilla yksityiskohdilla. Kokonaisuus on kuitenkin hallittu, ja se on kaunis. Kauneus muodostuu niin rososta, epäonnesta, lihavasta banjoa soittavasta pariisilaishuorasta kuin koskaan erottamattomasta veljeydestä, omasta ja jaetusta tilasta sekä rakkauden ja kiintymyksen kaipuusta ja sen ajoittaisesta pilkahtelusta.
Sinun jälkeesi, Max on kypsää ja täyteläistä kirjallisuutta. Se herättää ajatuksia, ihmetyttää ja kummastuttaa, kauhistuttaakin. Se kertoo 1900-luvun alun Euroopasta ja Suomesta, syrjäkujista, esiripun takaisesta maailmasta ja siitä, miltä monet haluavat tekopyhästi sulkea silmänsä vain ahnehtiakseen nurkan takana toinen toistaan skandaalinkäryisempiä lööppejä.
___
Sinun jälkeesi, Max oli sijalla 60 Helsingin Sanomien 2000-luvun parhaat kotimaiset romaanit -äänestyksessä.
Osallistun kirjalla Lukemattomat kirjailijat -haasteeseen.
Tunnisteet:
2000-luku,
Eurooppa,
Historiallista,
Kotimaista,
Leena Parkkinen,
Lukemattomat kirjailijat,
Omasta hyllystä,
Sirkus,
Teos,
Timanttia,
Vammat,
Veljeys
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Tarkoituksenani oli lukea tämä, mutta jouduin jättämään kirjan myöhempään ajankohtaan. Onneksi kirja löytyy hyllystäni, joten voin tarttua siihen silloin kun siltä tuntuu :)
VastaaPoistaToivottavasti pääset lukemaan tätä pian. Kirja on erinomaisen hyvä ja lukeminen nautintoa. Itse ajattelin pian etsiä Parkkisen uutukaisen luettavakseni.
PoistaTämä on ollut mielen pohjalla jo pitkään, aihe on siksi kiinnostava.
VastaaPoistaTämä on hyvä, ja aihe jäi entisestään kiinnostamaan ja kalvamaan mieltä. Jotain kumman kiehtovaa sirkuksessa ja siihen liittyvissä teemoissa on!
PoistaSinun jälkeesi, Max on yksi parhaimpia lukemiani kotimaisia ja yksi suosikkikirjani muutenkin. Tätä olen ostanut useammalle ystävällenikin lahjaksi. Ihanaa, että pidit!
VastaaPoistaEn ihmettele yhtään. Minulla ei nouse ehkä ihan parhaimmistoon, mutta korkealle yhtä kaikki. Ja tämän kirjan muistan kyllä aina.
Poista