12. syyskuuta 2014

Pojat, lukemaan!

Eastman Johnson: Reading Boy 1863 (Public Domain).


Viime aikoina mediassa on näkynyt juttuja suomalaisten lukuinnosta. Hieno homma! Lukemista pitää aina mainostaa. Ikävämpi juttu on, että lukuinto näyttää laskevan ja erot tyttöjen ja poikien välillä kasvavat, ovat jo melko valtavat. Tämä näkyy myös lukutaidossa. Vuosittain peruskoulun päättää aivan liian suuri joukko nuoria, joilla on hädin tuskin tyydyttävät luku- ja kirjoitustaidot. Näin ei voi olla.

Yhdysvaltalainen lukutaidon ja kirjallisuuden tutkija William G. Brozo vieraili syyskuussa 2014 Suomessa ja korosti Helsingin Sanomien haastattelussaan, kuinka suuri merkitys lukutaidolla on elämänlaatuun. Heikot luku-, kirjoitus- ja oppimistaidot heikentävät mahdollisuuksia edetä elämässä, hallita sitä ja päästä kiinni vaikkapa päätöksentekoon. Vaikutukset ovat valtavat!

Pitää myös huomioida, että lukeminen on muutakin kuin perinteisen paperikirjan lukemista: virtuaalimaailmassa, peleissä, lehdissä, sosiaalisessa mediassa, elokuvissa ja populaarikulttuurissa muutenkin on vaikka kuinka paljon luettavaa, eikä se ole sen huonompaa kuin perinteinen kirjallisuus.

Pojat pitäisi siis saada lukemaan, ihan jo kansanterveydellisten syiden vuoksi, mutta myös siksi, että on oikein kiinnittää asiaan huomiota ja madaltaa kynnystä lukuharrastuksen pariin – millainen se kullakin sitten onkaan. Niinpä tartun härkää sarvista ja haastan blogini lukijat ja kanssabloggaajat työhön poikien lukuharrastuksen eteen!

Julkistan siis luku-, kirjoitus- ja vaikuttamishaasteen nimeltään


Pojat, lukemaan!


Haasteeseen osallistumisen haluan tehdä mahdollisimman helpoksi ja toisaalta monipuoliseksi. Valitse siis vapaasti sinulle sopiva keino innostaa poikia lukemaan.

Tapasi voi olla vaikkapa:

- Lue kirja tai useampi, joka voisi sopia poikien luettavaksi. Bloggaa kirjasta tai levitä siitä tietoa muita keinoja käyttäen (Twitter, Instagram, Facebook, mitä ikinä keksitkään!). Jos (ja kun, tietenkin!) luet useamman kirjan, koosta niistä lista. Koska elämme risuaitojen aikakautta, tagi haasteelle on sosiaalisessa mediassa #pojatlukemaan
- Vinkkaa tuntemallesi pojalle hyvästä kirjasta tai muusta tekstistä. Auta hankinnassa, jos se on jostain syystä vaikeaa omin päin. Kirjaideoita voi katsastaa vaikka Kirjasammosta.
- Lahjoita hyviä "poika"kirjoja vaikkapa lähikoulun kirjastoon.
- Levitä lukemisen ilosanomaa kanaviin, joista pojat sen löytävät. Pidä kynnys matalana ja mieli ennakkoluulottomana. Lukeminen ei ole vain perinteisen kirjan lukemista.
- Hyppää itse uuteen ja kokeile laajentaa lukemisen tapojasi.  Yhdistä peli ja kirja, elokuva ja kirja, lue e-kirjaa, lue ääneen… Vinkkejä saa vaikkapa tästä Helsingin Sanomien jutusta
- Jotain muuta, mitä tahansa!

Haaste alkaa heti ja jatkuu mielellään ikuisesti, mutta jos nyt vaikka kouluvuoden sykliä mukaillen päätösjuhlia vietettäisiin toukokuun lopussa 2015. Silloin koostan kirjabloggaajien ja muiden innokkaiden kirjavinkkaajien yhteisen vinkkipaketin (sikäli kun vinkit korviini kantautuvat, eli linkkaathan omia juttujasi tämän postauksen yhteyteen) poikien lukutaidon ja -harrastuksen puolesta.

Lähdetkö mukaan?

54 kommenttia:

  1. Tämä on hyvä haaste, koko blogiurani kannustaa myös poikia lukemaan. Pidän itseäni lukijana "tavis-pojaksi", vaikka olen jo aikuinen.

    Osallistun haasteeseen, mutta en omista enkä halua omistaa instagrammia, facebookia enkä twitteriä, eikä niiden kautta markkinointi varmaankaan edistä poikien lukutaitoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa, Jokke! Sinuun arvelinkin voivani luottaa. ;)

      Minä kyllä uskon, että sosiaalisella medialla ja niiden kautta markkinoinnilla on paljon vaikutusta. Sieltä saa paljon ideoita ja samaistumiskohteita. Mutta tietenkään niiden käyttö ei ole edellytys, vaan mahdollisuus.

      Poista
    2. Voi olla, uskon oman esimerkin voimaan. Pakkotuputtamalla kirjoja, jotka eivät kiinnosta, tehdään hallaa lukuinnolle. Myöskään ei kannata kehua kirjoja, jotka ovat huonoja. Opettajien mielestä kaikki luettavat kirjat ovat hyviä, vaikka suurin osa on keskinkertaisia tai huonoja. Uskon myös rehellisyyteen kirja-arvioinneissa.

      Poista
    3. Ilman muuta esimerkin voima on suuri ja tärkeä. Ja rehellisyys on ehdoton juttu, joskaan mielestäni ei pidä myöskään yrittää "kieltää" tai estää huompien kirjojen lukemista keneltäkään. Itsehän sen oman maun sitten löytää, lukemalla ja kokeilemalla.

      Poista
    4. Siis minusta pitää salia ja kannustaa. Mutta pakottamalla lukemaan huonoja kirjoja (minusta esim. Punainen viiva on väärä kirja pojille) ei voiteta mitään, on parempi kuten hdcanis kirjoittaa laventaa kirjallisuuden määritelmää ja sallia lukea kirjoja, jotka kiinnostavat koulupoikaa. Siitä asiasta jotain tiedän, olen ollut koulussa koulupoika, joka ei ole lukenut opettajan suosittamia kirjoja yhtä lukuunottamatta (sitäkään en kokonaan lukenut), kaikki muut jätin lukematta.

      Mutta tässä ensimmäinen teos, joka kertoo poikakoulun koululuokasta :)

      http://joklaaja.blogspot.fi/2014/09/erich-kastner-lentava-luokka.html

      Poista
    5. Huippua, olet nopeampi kuin ajatus!

      Poista
    6. Tässä kooste :)

      http://joklaaja.blogspot.fi/2015/05/haastevastaus-pelastakaa-pojat-lukemaan.html

      Poista
  2. Tulikohan eka kommentti perille ollenkaan? Jos tuli, toisen saa deletoida.
    Hehkutin vain hienoa haastetta ja olen ehdottomasti mukana :) mielessä on monta hyvää kirjaa, toivottavasti suuri osa on suomennettukin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tullut, hyvä että jätit uuden. Mainiota, että lähdet mukaan! Ja englanninkieliset kirjat vetoavat myös varmasti tiettyyn kohderyhmään jopa suomennettuja paremmin, joten älä vain sulje niitä pois ideoista. :)

      Poista
  3. Hieno ja tärkeä haaste, johon totta kai opena lähden mukaan ;) Olen itsekin työssäni kiinnittänyt huomiota monien poikien heikkoon lukutaitoon. Ja kun on lukuongelmia, ei kiinnosta sitäkään vähää tarttua kirjaan -valitettavasti silloinkaan, kun tarjotaan äänikirjaa. Pakko myöntää, että joskus on aika hukassa, kun yrittää keksiä jotain koukkua. Onnistumisen hetkiä on ollut esim. silloin, kun on onnistunut löytämään nuoren harrastukseen liittyvän, lyhyen kirjan. :) Tämä haaste antaa varmasti paljon vinkkejä siis itsellenikin. Mukana ollaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, Kaisa! Minäkin mietin paljon juuri tuota noidankehää: jos lukutaito on huono, into lukemiseen voi laskea entisestään, jolloin taito ei voi kehittyä jne. Tuo harrastukseen liittäminen on muuten aivan erinomainen idea, se on heti laitettava muistiin.

      Poista
  4. Ihanaa, että lähdet edistämään poikien lukutaitoa! Sinulla on tietysti hyvät edellytykset opettajana innostaa poikia lukemaan. Itse en tiedä, miten voisin innostaa ylipäänsä ketäänlukemisessa. Ainakaan en halua tyrkyttää kenellekään mitään, koska se pilaa ilon keneltä tahansa.

    Olin muuten äskettäin Sellon kirjastossa Espoossa. Siellä huomasin, että kirjat eivät poikia aina kiinnosta. Nelisen poika katsoi nimittäin netistä jääkiekkoa täydellä volyymilla neljästä eri tietokoneesta. Samalla pojat kiljuivat toisilleen niin kovaa, etten kuullut omia ajatuksiani. Välillä joku tyttö huusi lukusalista, että laittakaa hiljemmalle. Toisessa lukusalissa vallitsi ainakin seinään teipatun paperin mukaan hiljaisuus. Lopulta menin valittamaan virkailijalle. Pojille en uskaltanut sanoa mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti, tosin erityisopettajana en varsinaisesti päätä siitä, mitä kunkin oppilaan opintoihin sisältyy, vaan teen yhteistyötä aineenopettajan kanssa, jolla on langat käsissään. Mutta ainahan voin näyttää esimerkkiä ja nostaa aihetta esiin muutenkin. Tyrkyttäminen ei tosiaan toimi.

      Minäkin olen törmännyt kovaääniseen pelaamiseen kirjaston koneilla (myös ikärajat paukkuivan, huomasin), mutta siihen henkilökunta puuttui jossain vaiheessa. Itse en jaksa vapaa-ajalla huomautella käytöksestä kellekään, ellei nyt ihan överiksi mene.

      Poista
  5. Jossain vaiheessa laitoin blogiini jokusen kirjoituksen tietokonepeleistä kun niistä joistain löytyy kiinnostavia narratiivisia ideoita, mutta aihe on ollut vähän jäissä (en ole nyt pelannut oikein sopivia pelejä eikä ole tullut kirjoitettua). Pitäisi, ja pitäisi myös seurata paremmin alaa ja mitä siellä tästä aiheesta pohditaan...

    Tässä on tullut muutenkin viime aikoina pohdittua koko kirjallisuuden käsitettä ja myös kaikkea "epä-kirjallisuutta", yritettyä tunkeutua omien ennakkoluulojen ulkopuolelle (toisten ennakkoluuloista puhumattakaan) ja katsella miltä sieltä käsin näyttää. Mitä kaikkea tekstin ja narraation lajeja onkaan olemassa, miten ne toimivat, miten niitä käytetään...
    Nämä lukemiskeskustelut tapaavat painottua vähän liikaa siihen että huolestuneet kulttuuritädit ja -sedät sanovat että tässä on nyt kirja, KIR-JA, ja pohdinnat siitä mitä tässä nyt ollaan oikein tyrkyttämässä jäävät parhaimmillaan ohimeneväksi maininnaksi että lukemisen lajeja on muitakin kuin perinteinen paperikaunokirjallisuus...

    Jos kirjallisuuskeskustelussa lanu-kirjallisuus kokee joskus jäävänsä marginaaliin niin lanu-tietokirjallisuus on sitten varmasti marginaalin marginaalia...ja vaikka esim. omat opettajani yläasteella ja lukiossa suhtautuivat varsin positiivisesti sarjakuvaan niin olihan tosiasia että minä tunsin lajityypin huomattavasti opettajiani paremmin (ja se ei ollut vain teini-ikäisen kaikkitietävyyttä).
    Ja pelit ovat yhä kiinnostava aihe. Tai vaikka jääkiekko draamana (jääkiekko urheiluna ei tietenkään minua juuri kiinnosta mutta kuitenkin).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen täysin pihalla pelimaailmasta, mutta ehkä voisin yrittää ottaa asiasta selvää. Meillä ei kyllä kotona ole mitään pelimasiinaakaan, paitsi tietysti tietokone. Pitää funtsia asiaa. Kiinnostava aihepiiri!

      Niinpä, missä kaikessa onkaan tarinallisuutta ja luettavaa, ja missä muodossa tekstit ovat. Siinä kaipaan itse ainakin näkökulman laajentamista.

      Jäin miettimään tämän postauksen julkaistuani, että onkohan tämä kuitenkin liikaa tällaista "tässä nyt aikuinen neuvoo mitä pitää tehdä" -osastoa, mutta toisaalta se on se toimintaympäristö, jossa tunnen osaavani liikkua, joten menköön nyt. Tekstinikin näytin kirjoittaneen kaikille muille, paitsi pojille itselleen. Hm.

      Jääkiekko draamana... Pitäisiköhän katsoa Sel8nne tai lukea elämäkerta? Pääsisi vähän aiheen makuun.

      Poista
    2. Muistelin että tässä vastikään tuli joku väikkäri tai gradu jossa oli analysoitu futiksen edellisten MM-kisojen tv-kuvausta...mitä kuvattiin mistä kamerasta missä tilanteessa ja mitä tällä viestittiin. Ottelussa kun kuvataan muutakin kuin tilannekuvaa pallon liikkeistä...

      Olen tosiaan blogannut parista pelistä jotka ovat aika lähellä immersiivistä tekstiä, jotain muitakin kiinnostavia juttuja olen nähnyt ihan pienistä selainpeleistä isoihin saagoihin. Käsittelyt ja aiheet vaihtelevat, samoin kohderyhmät (esim. en niin kauheasti pitänyt Braid-pelistä pelinä mutta siinä on kyllä omalla nerokkaalla tavallaan pystytty puimaan päähenkilön epäonnistunutta parisuhdetta tasoloikkapuzzlen avulla...onko olemassa surullisempaa lausetta kuin "Our princess is in another castle")

      Ja tokihan tarinallisuus tulee mukaan myös peleissä joissa ei näennäisesti sellaista aina ole, esim. historiallisissa strategialautapeleissä eivät ne ole vain sinisiä ja punaisia muovinpalasia joita liikutellaan erivärisillä ruuduilla.

      Mutta okei, pelien ja taiteiden suhteiden teoria on vielä kovasti kehitysvaiheessa maailmanlaajuisestikin :)

      Poista
    3. Sami Kolamon kesällä valmistunut tiedotusopin väitöskirja "FIFAN VALTAPELI - Etelä-Afrikan jalkapallon MM-kisat 2010 keskitettynä mediaspektaakkelina" käsittelee aihetta. Voisikin vilkuilla tuota, kun tuli jopa katsottua noita Brasilian kisoja jonkun verran.

      Minä pelailin viime talvena tylsyyksissäni jotain puzzle-henkisiä ilmaispelejä ja niissäkin oli hauskoja antiikin Kreikka/Rooma -teemoja ja tarinantynkää. Siistiä! Nuo strategiapelit menevät jotenkin yli ymmärrykseni, Riskiä joskus kokeilin ja hävisin valtavin tappioin. Mutta saihan siitäkin tariaa aikaiseksi.

      Poista
    4. Joo, tuo Kolamo oli jota muistelin.

      Ja siinä on oma hienoutensa kun viikingit päättävätkin hylätä lännen ja marssivat Kiinaan. Tai kun Kata Kärkkäinen soluttautuu ninjoihin...(History of the World ja Illuminati, molemmat hauskoja pelejä)

      Mutta joo, pointti siis. Kyky lukea ymmärtäen pitkiäkin tekstejä on toki tarpeellinen taito elämässä mutta monia muita (kauno)kirjallisuuden etuja voi tulla katetuksi ihan muillakin tavoilla kuin perinteisellä kirjallisuudella, ja ainakin niitä olisi hyvä tuntea paremmin (ainakaan ei siis pidä olettaa että poika joka ei lue jotenkin kelluu katatonisena tyhjiössä tms)

      Poista
  6. Osallistun haasteeseen. Olen sitä mieltä, että pojat ja tytöt voivat lukea mitä vaan jos aihe kiinnostaa, mutta kaipa sitä voisi koettaa koostaa jotain erityistä listaa. Kokeillaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että osallistut! Ja tokihan minäkin haluan kaataa kaikki mahdolliset raja-aidat, mutta joskus tarkemmin rajatut kohdennukset ovat silti paikallaan.

      Poista
    2. Kiitokset hauskasta lukuhaasteesta! Koontini löytyy täältä:
      http://oksanhyllylta.blogspot.com/2015/05/haastekoonti-pojat-lukemaan.html

      Poista
  7. Hienoa, Suketus!

    Olen onnistunut ostamaan omalle, nyt 11-vuotiaalle pojanpojalleni, häntä kiinnostavia kirjoja, huumoripitoisia poikakirjoja tylliin "Timi möhläri", joista hän on pitänyt luokassa vinkkauksia ja esitelmiäkin. Myös toisen pojan 7-vuotias poika on kuulemani mukaan juuri löytänyt kirjat ja on aamuisinkin ennen koulua nenä kirjasa, kun ennen katseli lastenohjelmia. Mummi iloitsee!

    Yksi omista pojistani on ollut pienestä asti kiinnostunut fantasiakirjoista ja lautapelien maailmasta. Hän on jopa rakentanut vaikeista aikuisten peleistä lasten versioita. Osaa pojista kiinnostaa varmasti juuri tällainen lukeminen kuten myös hdcaniksen mainitsemat sarjakuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo, onpa hienoa, että hän on innostunut vinkkaamaan muillekin. Kavereilta kuullut jutut kiinnostavat jostain kumman syystä yleensä open tai muun tättärän vinkkejä enemmän, uskon ma, vaikka opella tai tättärällä kuinka hyvät tarkoitusperät olisikin.

      Täytyypä itsekin tutustua uuteen kirjallisuudenalaan, olen nimittäin lukenut tosi vähän lanua.

      Poista
    2. Joo, kyllä on taitavia opettajia, kun osaavat teettää lapsen ikään sopivia kirjavinkki - kirjaesittely -tuokioita jo neljäsluokkalaisilla. Olen nähnyt aika sympaattisia kalvoja :D

      Poista
  8. Mukana - joskaan en aio ryhtyä minäkään twiittamaan tai somettelemaan. Blogi ja sorvi riittävät.

    Poikien ikä muuten vaikuttaa: Aloitettu on. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes! Ja ei, somettaminen ei ole pakollista – onneksi!

      Minä yritän tehdä katsauksen mahdollisimman laajalle. Vaikka teinipojat ovatkin sydäntäni lähimpänä, otan henkilökohtaiseksi haasteekseni kurkistaa reilusti myös nuorempien reviirille.

      Poista
  9. Asiaa! Hyvä lukutaito kun vaan niin paljon helpottaa elämää. Osallistun, koska lähipiirissä on vaihtelevasti lukevia poikia 10 - 16 v, ja heitä olen jo tähänkin asti yrittänyt hommaan koukuttaa. Öh, vaihtelevalla menestyksellä. Mutta pidän asiaa pinnalla ja koetan keksiä jotain, ainakin kokemuksista voi blogata. Niin, ei pojat näitä meidän väyliä lue, fb:tä ehkä isoimmat, joten muilla tavoin tätä haastista pitää lähteä ratkomaan. Menestystä siinä, Suketus, ja kaikki muut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se. Kaikista ei tosiaan tarvitse mitään tällaisia kirjojen yliannostuksia vetäviä tullakaan, mutta noin arkielämän kannaltakin on todella tärkeää harjoittaa lukutaitoaan ja etenkin lukemisen ymmärtämisen taitoja laajalti.

      Kiva, että olet mukana ja vieläpä aitojen koe-eläinten suosiollisella avustuksella. ;)

      Poista
  10. Hieno haaste Suketus ja olen mukana! Olen omassa lähipiirissäni ja muutenkin tutkimuksellisesti miettinyt teinipoikien lukemista sekä kirjojen lukemattomuutta. On ideoita, mutta katsotaan, miten käy ja bloggaan sitten kokemuksistani. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, Sara! Tervetuloa mukaan. Minullakin pää hyrrää, kun mietin, miten eri tavoin tätä voisi lähteä toteuttamaan...

      Poista
  11. Upea haaste! Yritän osallistua jollakin tavalla, vaikka kokemukseni ja tietoni poikia kiinnostavasta lukemisesta ovat vähäisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että haastat itsesi, Margit. Sinullahan on toisaalta kokemusta niistä hieman vanhemmista pojista, ehkä siitä pääsee jäljille.

      Poista
  12. Mainio haaste, mukana ollaan Suketus! Tässähän voisi töissäkin yrittää kysellä lukuvinkkejä, kahtottaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyselepä pojilta ;) Kivaa, että osallistut! Minä ajattelin lähteä seikkailemaan ainakin sinne Nörtti-kirjojen maailmaan. Ja ehkä urheilijoiden elämäkertojakin... Ihan vieraita ovat, vielä.

      Poista
  13. Hieno haaste ja hyvä asia! Mukana aion olla, tavalla tai toisella :)

    VastaaPoista
  14. Aion myös miettiä sopivaa tapaa osallistua tähän! 6-vuotias koehenkilö löytyy kotoa ja hänelle toki tulee luettua, mutta olisi kiva panostaa jotenkin teineihinkin. Sellaisia ei ihan lähipiiristä löydy, mutta edes blogattavaksi voisi etsiä jotain sopivaa. Jokin urheilijaelämäkerta voisi kyllä hyvinkin käydä päinsä, tulisi samalla poistuttua omaltakin mukavuusalueelta. Urheilu kiinnostaa, mutta minkäänlaista elämäkertaa en ole ikinä lukenut. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä laajempaa, sen hauskempaa – rohkeasti siis uutta päin. Minäkin harkitsen vakavasti jotain urheiluteemaista. Katsotaan!

      Poista
  15. Oppikoulussa jätettiin luokalleen, jos ei osannut. Keskikoulun suoritus indikoi lukutaitoa.

    Luultavasti lukutaidon tuputus on behavioristinen malli. Jos lukeminen ei kiinnosta, ehkä mainoksetkaan eivät kiinnosta.

    Pojat kyllä pärjäävät. He lukevat pelien läpipeluuoppaita, tekstitv:n ja netin urheilu-uutisia, innokkaimmat lukevat sanomalehtiä ja sarjakuvia.

    Lukio-opiskelu on täysin kirjapainoitteista koeviikkoineen ja tulevine yo-kirjoituksineen, joten kaikki oppivat lukiossa lukemaan.

    Suuri tekijä lukutaidon kehityksessä Suomessa on myös tv-ohjelmien tekstitykset, joita ei läheskään kaikissa maissa ole.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, nykyään runnotaan peruskoulu läpi joustolla ja mukautuksella, tavalla tai toisella, mikä on toki hyvä asia, mutta perustaidot pitäisi kuitenkin olla hanskassa. Niitä pitäisi voida harjoitella rauhassa ja jättää sitten muuta oppisisältöä vähemmälle, jos kaikkeen ei riitä paukkuja.

      Toki pojat pärjäävät, mutta tutkimukset puhuvat rajua kieltä: perustaitojen heikkous vaikuttaa elämänlaatuun. Tähän pitää voida puuttua ja löytyä välineitä. Ja kuten tässä haasteessani tuon ilmi, kaikki lukutaito lasketaan kyllä.

      Niin. Lukio ei vain ole se kaikkien tie. Kyllä luku- ja kirjoitustaito on hankittava peruskoulussa. Ihan ehdottomasti.

      Poista
    2. Lukemiseen ja sen oppimiseen ja opettamiseen pitäisi panostaa. Minusta alakoulusta ei pitäisi päästä jatkoon, jos ei osaa lukea. Omien lasten koulunkäynnin aikana tavoite oli, että jo ensimmäisenä jouluna osataan lukea. Tämä tapahtui laman jälkimainingeissa 1990-luvulla, itse osasin jo lukea kansakoulun alkaessa.

      Tilanne on minusta koulussa nurinkurinen, sillä lukiossakin saa lisäaikaa ja muita helpotuksia kokeissa, jos on lukemisessa vaikeuksia. Tutkimusten mukaan lukivaikeudet vähenevät, jos lukemista lisätään. Eli sama kuin urheilussa, harjoitus tekee mestarin.

      Amikseen on monella alalla vaikea päästä, joten siellä on "hyviä" opiskelijoita.

      Itse en pidä syyllistävistä tutkimuksista enkä tuputuksista, milloin liikutaan liian vähän, milloin katsotaan tv:tä liian paljon. Nämä ovat hyviä tutkimuksia, mutta omasta mielestäni vanhempien pitää kasvattaa lapset siten, että "perustaidot" ovat vahvoja.

      Lukemaan oppiminen on koulun heiniä, mutta kaikesta vapaa-ajan toiminnasta päättävät perhe, lapsi ja vanhemmat. Koululla ei ole toimivaltaa siihen, mitä lapsi harrastaa tai on harrastamatta vapaa-ajalla. Sen sijaan kouluajasta koulu päättää opsin ym lakien mukaan ja informoi niistä huoltajia ja toimii pelisääntöjen mukaan ...

      Koulussa monesti annetaan niin paljon läksyjä, että jos lapsella on harrastuksia, ei aikaa kirjojen lukemiseen jää.

      Poista
  16. Jep - mukana. Kotona kolme poikaa, jotka enemmän tai vähemmän välttelevät kirjoja tai ainakin lukemista. Äiti yrittää olla tuputtamatta, mutta.. aina välillä onnistaa.
    http://jakaikkeamuuta.blogspot.fi/2014/09/mita-pojat-lukevat-vai-lukevatko.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa Minna, kivaa että olet mukana! Odotan innolla, mitä kaikkea perheenne poikien kanssa keksittekään.

      Poista
  17. ilmoittaudun myös mukaan haasteeseen, vaikkakin yksikössä toteutan 'poika lukemaan'-missiotani. Ulkosuomalaiselle, entiselle opettajalle oman lapsen innottomuus tarttua suomenkieliseen kirjaan on itsessään haaste. Lue sinä, mä kuuntelen-vaihetta elämme edelleen - siispä seuraaville askelmille mieli. Kiitos haasteesta, mm. www.draamatyo.fi sivustolla raportoidaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa, että osallistut, Raija, ja yksikin poika kohderyhmänä riittää hyvin. Ja siinä sitä haastetta jo piisaakin.

      Poista
  18. Ilmoittaudun nyt mukaan, kun olen lukenut yhden haasteeseen sopivan kirjan ja blogannut siitä: http://annaminunlukeaenemman.blogspot.fi/2015/01/ernest-cline-ready-player-one.html
    Ehkä ehdin lukea vielä muutakin, ehkä en. En vielä osaa sanoa, mutta ainakin tuo tuli luetuksi. :)

    VastaaPoista
  19. Ajattelin heti, kun tämän haasteesi huomasin, että haaste on ensiarvoisen tärkeä. Luulin, että haaste jo päättyi, mutta täällähän se vielä on, joten liitän tämän Lukuviikko-bloggaukseni tähän: http://luettuaelamaa.blogspot.fi/2015/04/miten-houkutella-7-vuotias-poika.html

    Kiitos, kun nostit tärkeän aiheen esiin!

    VastaaPoista
  20. Mä sain luettua ja blogattua yhden kirjan: https://kirjamatkat.wordpress.com/2015/05/13/kirja-nikke-kesalomalla/

    VastaaPoista
  21. Minulta meni tämä haaste alun perin ohi, mutta olen muuten miettinyt paljonkin poikien lukemista ja lukemattomuutta. En ole blogannut monestakaan aiheeseen sopivasta kirjasta, mutta hyväksytäänkö osallistumiseksi, jos nostan esiin muutamia teoksia omasta kirjahyllystäni? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottahan toki voit vielä osallistua, Kirjavuorenpeikko! Mukavaa, jos niin teet. Olisi kiinnostavaa saada sinulta jokin postaus aiheesta, esim. niistä oman kirjan hyllyistä. Vielä ehtii!

      Poista
  22. Kirjoitin myöhäisherännäisyydestäni huolimatta. On tätä niin paljon tullut pohdittua tuttavapiirissäni.

    http://kirjavuori.blogspot.fi/2015/05/haastebloggaus-pojat-lukemaan.html

    VastaaPoista
  23. Hei ja vielä ehtii haasteeseen mukaan. Oheisesta linkistä löytyy omat listani kirjoista, jotka voisivat kiinnostaa poikia ja hieman omia pohdintoja tähän tärkeään asiaan liittyen :)
    http://kirjasahkokayra.blogspot.fi/2015/05/pojat-lukemaan-haaste.html

    VastaaPoista
  24. Haaste laitettiin pakettiin, hauskaa oli. http://hdcanis.blogspot.fi/2015/05/pojat-lukemaan-kooste.html

    VastaaPoista
  25. Hei, tämä on hieno haaste! Tässä minun koontini: http://luetaankotama.blogspot.fi/2015/05/pojat-lukemaan-haastekoonti.html

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!