Daniel Kehlmann on kirjailija, jonka tuotannosta olen todennut pitäväni. Saatuani kutsun Helsingin Kaupunginteatterilta hänen kirjoittamansa näytelmän Mestari ensi-iltaan, ei tosiaankaan ollut vaikeaa päättää torstaisesta teatterikeikasta. Ensi-ilta oli 19.11. Pengerkadun näyttämöllä.
Helsingin Kaupunginteatteri: Mestari Kuvaaja: Tapio Vanhatalo |
Näytelmän miljöönä on syrjäinen maaseutuhuvila, johon "sukupolvensa ääneksi" kutsuttu näytelmäkirjailija Martin Wegner (Iikka Forss) saapuu vaimonsa Ginan (Sanna-June Hyde) kanssa viikon mittaiselle taidesäätiön järjestämälle mentorointiviikolle. Mentorina toimii rakastetun klassikkonäytelmän vuosikymmeniä aiemmin kirjoittanut, sittemmin jo harmaantunut ja ehkä hieman unohdettukin Benjamin Rubin (Taneli Mäkelä).
Kirjalijoiden kohtaaminen ei käy ongelmitta: Rubin on omahyväinen ja viskiinmenevä, Wegner taas innokas mutta omasta paikastaan epävarma. Kumpikaan ei ole paikalla vain taiteen vuoksi, vaan ruhtinaallinen korvaus on osasyy. Tässä suossa viikosta vastuussa oleva säätiön amanuenssi Erwin Wangenroth (Jouko Klemettilä) saa taiteilla puun ja kuoren välissä.
Helsingin Kaupunginteatteri, Mestari Kuvaaja: Tapio Vanhatalo |
Yhteistyö aloitetaan yhden yön valmistautumisen jälkeen. Vanha jäärä Rubin tuntuu Wegnerin pettymykseksi tarttuvan lähinnä oikolukuseikkoihin, mutta vähitellen mestarista saa rutistettua irti lopullisen tuomion: hänestä näytelmä on surkea.
Kritiikistä murtuneena Wegner hakee tukea vaimoltaan, mutta Ginakaan ei kykene kirkkain silmin vannomaan rakastavansa kaikkea miehensä kynästä irtoavaa. Soppa on valmis – viimeistään kun Rubin paljastaa omat häntäheikkimäiset piirteensä Wegnerin poistuttua paikalta.
Helsingin Kaupunginteatteri, Mestari Kuvaaja: Tapio Vanhatalo |
Mestari on ehjä ja intensiivinen näytelmä. Väliajattomana se edellyttää katsojalta herkeämättömän kiinnostuksen ja onnistuu sen myös saamaan. Pienen tilan ja neljän näyttelijän koostama kokonaisuus on valmis tarina, joka kääntää itseään vähitellen ympäri.
Ollaan hyvin realistisessa ympäristössä, mutta muistot, tarinat ja mielikuvitus saavat oman sijansa kerronnassa. Katsoja joutuu kyseenalaistamaan sekä näytelmän henkilöiden puheet että omat oletuksensa. Keskeisenä teemaana on taiteen ja kirjallisuuden merkitys ja muoto: onko niillä väliä, kuka ne arvottaa, kenen näkemys on oikea – vai onko sellaista olemassakaan?
Näyttelijät onnistuvat rooleissaan, ja erityisen paljon viehätyin vahvasta Taneli Mäkelästä ja vähitellen pintansa pois raaputtavasta Sanna-June Hydestä. Lavastus on simppeli, äänimaailma suhteellisen eleetön ja puvustus tyylikäs – näytelmä tuntuu valmiilta paketilta, joka keskittyy kertomaan sen, mistä aikookin kertoa.
Helsingin Kaupunginteatteri, Mestari Kuvaaja: Tapio Vanhatalo |
Seuralaiseni piti näytelmää ehkä turhankin kirjallisena, mutta omalle kokemukselleni se oli pikemminkin vahvuus. Kirjaihmisenä olen kiinnostunut siitä, miten kirjallisuutta ja taidetta käsitellään, koetaan, arvostellaan ja arvotetaan. Mestari nostaa esiin omahyväisyyden, epävarmuuden, hyväksytyksi ja unohdetuksi tulemisen tunteita, joita jokainen tuntee joskus, vaikkei itse taiteilija olisikaan.
Kehlmannin teksti koukuttaa mukaansa, ja vakaa sovitus elävöittää sen katsojan nautittavaksi. Kokonaisuus on ammattilaisten laatutyötä, joka tarjoaa perinteisen puhenäytelmän ja monikerroksisen tarinallisuuden samassa paketissa.
Daniel Kehlmann: Mestari
Daniel Kehlmann: Mestari
Helsingin Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä
Rooleissa: Iikka Forss, Sanna-June Hyde, Jouko Klemettilä, Taneli
Mäkelä
Suomennos: Liisa Urpelainen
Ohjaus: Kari Heiskanen
Lavastus: Katariina Kirjavainen
Puvut: Sari Salmela
Valosuunnittelu: Mika Ijäs
Äänisuunnittelu: Eradj Nazimov
Naamiointi: Tuula Kuittinen
Kiitos kutsusta ja lipusta Helsingin Kaupunginteatterille.
____
Kiinnostava teksti! Toivottavasti ehdin itse myös katsomon puolelle!
VastaaPoistahttp://www.lily.fi/blogit/nuotin-vieresta
Suosittelen, tämä on sellainen tyylikäs, krumeluuriton näytelmä, joka kertoo tarinansa kompaktisti.
PoistaKuulostaa houkuttelevalta! Sanna-June Hydea en meinannut näistä kuvista tunnistaakaan, kun Pasilan näyttämöllä hän esiintyy nyt hiuksettomana. Pitääpä miettiä jos tämän kävisi kuitenkin kurkkaamassa kevätkaudella, myös siksi että kiinnostaa miten HKT on ottanut Pengerkadun haltuunsa.
VastaaPoistaTämä on jollain tapaa todella ihastuttavan perinteinen puhenäytelmä, jossa ei ole mitään ylimääräistä sähinää tai multimediaa tai tehosteita. Tarina kertoo juuri sen, mitä on tarkoituskin. Napakka suoritus.
Poista