tag:blogger.com,1999:blog-20785787.post96735894963621814..comments2024-03-28T09:29:02.133+02:00Comments on Eniten minua kiinnostaa tie: Valeopettaja vauhdissa: Kokonainen oppilasSuketushttp://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-58149374633553505782013-11-23T10:42:56.741+02:002013-11-23T10:42:56.741+02:00No, onpas hienoa, että valinnaisuutta ollaan nyt l...No, onpas hienoa, että valinnaisuutta ollaan nyt lisäämässä. <br /><br />Jäin työelämästä pois 2010 enkä pitänyt yhtään silloisesta tilanteesta, jossa kolmannes valinnaisista aineista oli viety pois. Vuonna 2004 valinnaisten tilalle otettiin uusi oppiaine teveysoppi sekä lisää äidinkieltä, matematiikkaa, fysiikkaa & kemiaa ja yhteiskuntaoppia. Enimmillään valinnaisia oli ollut 9 tuntia/viikko, vuodesta 1994 tähän kurinpalautusvuoteen 2004. Silloisessa koulussani oli tämän "kymmenen lihavan vuoden" aikana kolmijaksosysteemi ja niissä kursseja kolmea eri pituutta. Saattoi opettaa esim.13 tuntia jotain alkeita. Monesta opettajasta oli todella hauskaa suunnitella muutakin kuin omaa ainetta, opettaa esim. omaa harrastustaan kiinnostuneille. Silloin taso nousi innostuksen vuoksi, vaikka monet teoriaihmiset muuta ounastelivat. Se oli mielestäni oikeaa peruskoulua. <br />Pitääkin tutustua näihin uusiin 2016 suunnitelmiin. Saa nähdä, mitä nyt vähennetään "turhien aineiden" tieltä ja mikä sota siitä nousee.. Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-14593346873365319982013-11-22T21:57:31.949+02:002013-11-22T21:57:31.949+02:00Tänään kuulin eräässä tapaamisessa, että OPS2016 o...Tänään kuulin eräässä tapaamisessa, että OPS2016 on siinä mielessä hyvällä mallilla, että kokonaisuuksia ja eheyttämistä pyritään korostamaan. Myös ohjauksen rooli kasvaa ja määritellään tarkemmin. Toivoa on. :)<br /><br />Olen valinnaisaineiden kannattaja, ilman muuta. Omassa koulussani valikoimaa ensi vuodelle mietitään parhaillaan ja opettajilta kerätään ehdotuksia. Meillä erityisopettajilla on yksi suunnitelma myös, yritetään viedä se läpi... On siis lyhyttä kurssia ja pitkää kurssia, tiukemmin emoaineen alle sidottavaa ja hieman löyhempää. Tilanne on hyvä nyt, toivottavasti pysyykin sellaisena.<br /><br />Tekninen työ voi monelle olla oikeasti se henkireikä ja teknisen työn opettaja monella tapaa äärimmäisen tärkeä. Se on hienoa ja sieltä ponnistaa moni kohti tulevaisuuttaan ihan toisella tapaa kuin lukuaineista.Suketushttps://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-78289959432295710872013-11-22T21:54:41.084+02:002013-11-22T21:54:41.084+02:00Kiitos kehuista, Kaisa. On kiva kirjoitella näistä...Kiitos kehuista, Kaisa. On kiva kirjoitella näistä aiheista – joutuu tosissaan miettimään, mitä ja miten asiansa ilmaisee. <br /><br />Tänään kuulin eräässä tapaamisessa hieman lisää pohjustusta uudelle OPS:lle ja siinä pyritään kyllä korostamaan kokonaisuuksia ja laaja-alaisuutta monella tapaa. Se kuulosti tosi hyvältä, toivottavasti se toteutuu ja mikä tärkeintä, päätyy myös käytäntöön.Suketushttps://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-50520199091365869762013-11-22T21:53:21.495+02:002013-11-22T21:53:21.495+02:00Word. Se on kyllä hienoa nähdä (ja vähän, no, rasi...Word. Se on kyllä hienoa nähdä (ja vähän, no, rasittavaakin), miten erilaisia persoonia oppilaat ovat eri yhteyksissä. Minulla on nyt ilo ja kunnia päästä vilkuilemaan monia oppilaita eri tilanteissa ja se on tosi avartavaa. Kunpa vaan muistaisi pitää siitä kiinni.<br /><br />Tosin eilinen palaveri oli jotain niin hirveää kuraa, että siitä on pakko päästä joskus kertomaan tarkemmin. Huhhui, meinasi usko loppua – kollegoihin.Suketushttps://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-46025037308530744412013-11-22T21:51:37.746+02:002013-11-22T21:51:37.746+02:00Kiva kuulla, että nämä löpinät kiinnostavat. Halua...Kiva kuulla, että nämä löpinät kiinnostavat. Haluan jäsentää omia ajatuksiani, ja se sujuu minulla parhaiten kirjoittaen. Kun vielä julkaisee tekstinsä, pitää miettiä jäsennystä pariinkiin kertaan. Tekee hyvää. Suketushttps://www.blogger.com/profile/18015869703769074867noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-69257353631872557112013-11-22T21:19:58.459+02:002013-11-22T21:19:58.459+02:00Kyllä hyvin paljon enemmän joustavuutta tarvittais...Kyllä hyvin paljon enemmän joustavuutta tarvittaisiin, se on ihan selvä! <br /><br />Muistan, miten eräs oppilas tehtiin tyytyväiseksi, kun hänen ruotsin tuntinsa vaihdettiin puutyöksi. Näinhän ei ole saanut tehdä pitkään aikaan. Kyseisen pojan äiti sanoi, että poika heittää repun pihaan heti koulusta päästyään ja painelee vajaan intohimonsa puutöiden pariin. Hänellä oli myös valinnaisaineissa enimmäismäärä puutyötä. Poika kukoisti ja harjoitteli ylpeänä tulevaan ammattiinsa.<br /><br />Valinnaisaineista puheenollen, niitähän vedettiin pois muutaman ihanan vuoden jälkeen. Oppilaat viihtyivät, opettajat innostuivat, kun saivat suunnitella uutta, ja kouluissa tapahtui vaikka mitä. Joku alkoi valittaa, että nyt menee kyllä taso, kun siellä kouluissa vaan lemmikkieläinkursseja pidetään ja mopoja rassataan. Juuri silloin tuli ensimmäiset hienot Pisa-tulokset, mutta vahinko oli jo ehtinyt tapahtua, ainevalikko vedettiin takaisin akateemisempaan suuntaan. <br /><br />Joissakin kouluissa ei uskallettu edes koskaan tarjota mitään kunnon valinnaisainepakettia, vaan laadittiin ehto, että jokaisen oppilaan on otettava kaksi kolmesta valinnaisaineestaan lukuaineista. Olin itse opettanut halukkaille oppilaille filosofiaa ja keskustelua englanniksi ja sitten vaihdoin kouluun, jossa tarjosin samoja kursseja oppilaille, jotka valitsivat ne pakosta, pienimpänä pahana, vaikka mieluummin olisivat ottaneet jotain käytännön ainetta. Eipä ollut enää kellään mukavaa. Jouduin tietenkin myös muuttamaan kurssieni sisällön täysin.<br /><br />Vielä työharjoittelusta. Olen ollut koulussa, jossa ysiluokkalaisilla oli kahden viikon TET ja kasiluokkalaisilla yksi viikko ja sitten toisessa, jossa yseillä oli vaivainen yksi viikko ja kaseilla yksi päivä oman koulun ruokalassa. Kummassahan toteutui tuo mainitsemasi oppilaan näkeminen kokonaisuutena!<br /><br />Nostat esiin kiinnostavia asioita, kiitos sinulle!Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-49817390817996972772013-11-21T20:38:18.640+02:002013-11-21T20:38:18.640+02:00Hienon hieno juttu!
Itselle tulee joskus mieleen...Hienon hieno juttu! <br /><br />Itselle tulee joskus mieleen, että eikö kouluopetus voisi painottua enemmänkin kokonaisuuksien näkemiseen, omatoimiseen tiedonhakuun ja uteliaaseen elämänasenteeseen. nyt tuntuu, että juuri nuo ominaisuudet karsiutuvat oppilaan koulutaipaleella pois. Kaisa Reettahttps://www.blogger.com/profile/16729646610081899907noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-29365255693425188342013-11-21T00:23:11.866+02:002013-11-21T00:23:11.866+02:00Hear hear!
Vaikka "pelkkien" sijaisuuk...Hear hear! <br /><br />Vaikka "pelkkien" sijaisuuksien tekeminen on näin valmistumisen jälkeen ajoittain huolellakin nyppinyt, on sitä samalla tajunnut kuinka arvokasta työkokemusta eri aineiden ja erilaisten oppilaiden opettaminen - kuinka lyhytaikaisesti tahansa - oikein onkaan. Olen päättänyt aktiivisesti pitää huolta muistoistani, joissa samat oppilaat ensin pyllyilevät yhden aineen tunneilla ja muuttuvat sitten mallioppilaiksi toisen aineen tunneilla. Kuinka kiinnostus ja motivaatio viime kädessä määrittävät sitä, missä oppimista voi tapahtua - kuinka sitä nuorta ihmistä todella on katsottava omana kokonaisuutenaan, eikä omalle aineelleni tyhjänä astiana, johon ekspertiisiäni kaataa. Kuinka (kuten monella, monella oppitunnilla on saanutkaan huomata) ne hedelmällisimmät, syvällisimmät ja tarpeellisimmat keskustelut usein käydään jollain aivan muulla alueella kuin mikä oli oppitunnin aihe. Kuinka opettajana toimiminen on lopulta vähäisessä määrin sitä opettamista - ja kuinka suuressa määrin kasvamaan auttamista. Huomion kiinnittämistä siihen todellisuuden hahmottamisen ja ymmärtämisen potentiaaliin, mikä meissä jokaisessa piilee.jeepauhttps://www.blogger.com/profile/05962097518406734615noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20785787.post-41169278044295663342013-11-20T23:33:50.518+02:002013-11-20T23:33:50.518+02:00Hienon vilpitöntä ja avomielistä pohdiskelua! On k...Hienon vilpitöntä ja avomielistä pohdiskelua! On kiinnostavaa lukea mietteitäsi. :) Joskus omien työtehtävien ja -tapojen analysointi ja erittely pääsee unohtumaan... Tai ehkä ne hautautuvat johonkin, jos kertyy paljon kokemuksia, joissa muutoksia ei saada tapahtumaan yrityksestä huolimatta. No jaa, oli miten oli, pidä kiinni tästä asenteesta!Maukkahttp://maukkis.blogspot.finoreply@blogger.com